Waarom ons onderwijs niet meer past

We leven in een tijd waarin alles om ons heen in een recordtempo ontwikkelt. Waarbij de kinderen van nu al een totaal andere jeugd hebben dan de kinderen van 10 jaar geleden. Het is de tijd waarin sociale media niet meer weg te denken is uit ons dagelijks leven en waarin chattaal de nieuwe standaard is. Het is daarom ook bijna onwerkelijk dat we nog steeds onderwijs geven op de manier zoals onze ouders dat ook kregen.

Te hoge druk

Er wordt van leerlingen verwacht dat zij hoge prestaties leveren op school, goed zijn in een hobby en daarnaast een sociaal leven leiden. De individuele prestatie staat daarbij op nummer één.

Tijdens de les even een Snapchat maken voor je vrienden om te laten zien hoe saai de les is. ’s Middags wel 20 keer een TikTok filmpje opnemen om de beste versie online te plaatsen en natuurlijk in je Instagram verhaal laten zien dat je niet de uber nerd bent die aan school zit. In de online wereld zijn er geen grenzen meer en privacy slechts nog een begrip in het woordenboek.

De druk die op jongeren ligt is nu groter dan ooit. Hoe kunnen zij ervoor zorgen dat ze zich op school blijven ontwikkelen volgens alle normen en standaarden terwijl ze zich ook staande moeten houden in de sociale wereld? Twee werelden die op het eerste oog totaal verschillend zijn maar ondertussen op veel gebieden raken en zelfs in elkaar overvloeien.

Vernieuwend onderwijs

Aan ons is het om scholieren te onderwijzen, begeleiden en vaardigheden aan te leren zodat zij zich staande kunnen houden in deze maatschappij. We kunnen de opkomst van computers niet meer ontkennen en uit ons onderwijs blijven bannen. Het is naïef om te denken dat sociale media geen invloed heeft op ons ontwikkeling en onze manier van onderwijzen.

Laten we ons onderwijs vernieuwen. Introduceer algoritmes bij wiskunde en laat leerlingen naast Engels en Nederlands ook vaardig worden in de taal van het programmeren. Ga in gesprek over deepfake video’s en hoe leerlingen kunnen verifiëren of het nieuws dat ze lezen wel echt is. Leer hoe jongeren hun grenzen aan kunnen geven en hoe ze zich even kunnen afsluiten van de dagelijkse prikkels.

“De vaardigheid van het verwerken, verifiëren en toepassen van gevonden informatie is de sleutel tot goed onderwijs.”

Leren toepassen

We moeten af van het idee dat jongeren ouderwets feiten uit hun hoofd moeten stampen. Laten we in plaats daarvan streven naar dat leerlingen met behulp van het onbegrensde internet de juiste informatie kunnen vinden die ze nodig hebben en vervolgens ook weten hoe ze deze kunnen toepassen.

De vaardigheid van het verwerken, verifiëren en toepassen van gevonden informatie is de sleutel tot goed onderwijs. Zo geven we de nieuwe generatie jongeren handvatten waar ze zich aan vast kunnen houden en een route in deze nog (onbekende) wildernis.

Passend onderwijs

Het onderwijs past gewoonweg niet meer in het plaatje van de 21e eeuw. Ons advies is om de wereld van sociale media te integreren binnen het onderwijs zodat scholieren zich niet meer hoeven op te splitsen. Gebruik juist de computers en telefoons tijdens lessen zodat jongeren leren hoe ze hiermee om kunnen gaan. Het doel van onderwijs is namelijk niet om tijdens de lessen alle lesstof over te brengen, maar om jongeren te stimuleren buiten schooltijd zichzelf te blijven ontwikkelen met alle tools die zij hebben.

De kunst is om de vaardigheden en informatie die onze ouders ook kregen binnen het onderwijs door te geven aan de nieuwe generatie scholieren, maar dan verpakt in een nieuw jasje. De boodschap blijft namelijk hetzelfde, alleen aan ons is het om het onderwijs passend te maken aan zijn tijd.

Het is een uitdaging ons ogen niet sluiten voor wat er is, maar ze juist open voor de mogelijkheden die deze tijd met zich meebrengt.

Over de auteur

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *