“Ze kijkt met een lege blik naar het papiertje dat op tafel ligt. De context komt haar bekend voor maar ze snapt het niet meer. Haar handen beginnen te trillen en ze kan nog net een traan wegslikken. Ze weet niet wat ze moet doen. Ze had zo hard geleerd, alles nog doorgenomen met haar bijlesdocent. En dan is de toets zo moeilijk. Ze kan echt niet nog een onvoldoende halen, dat kan niet, dat mag niet. Haar houders zullen zo teleurgesteld zijn weet ze.”
Dit is het verhaal van een van mijn leerlingen. Een verhaal waar andere scholieren zichzelf te vaak in herkennen. Hoe kan het dat we in 2021 leven en ons schoolsysteem zo faalt? Het is zorgwekkend dat een eindtoets nog steeds alles zegt over je ontwikkeling binnen een schoolvak en dat YouTube filmpjes waarbij theorie uitgelegd wordt populairder zijn dan de docent op school.
Te hoge druk
In de politiek discussiëren we over hoe we het onderwijs moeten verbeteren. Maar daar waar ze verbetering beloven raken leerlingen steeds meer verstrikt in de vorm van het huidige onderwijs. Met als kers op de taart thuisscholing in de coronacrisis. Het is op. Leerlingen zijn het vertrouwen in school kwijt en vervolgen individueel hun weg. Er is geen samenhang meer, geen veilige omgeving om fouten in te maken, want ze lopen al zo ver achter.
Docenten lopen ook al jaren op hun tenen, geven meer lessen dan goed voor ze is aan overvolle klassen. Niemand kijkt gek op als we het hebben over een klas van ruim 30 leerlingen. Zowel de docent als de leerling is de dupe van het eindeloze gebrek aan politieke besluiten rondom het onderwijs. Daarom is het belangrijk dat we het heft in eigen handen nemen en van het onderwijs weer een fijne omgeving maken waarin leerlingen en docenten zich kunnen ontplooien.
Daarom stel ik voor hypnose te introduceren binnen het onderwijs.
Hypnose
Niet het soort hypnose zoals je op tv en in films ziet, maar het soort hypnose dat men gebruikt tijdens coaching en binnen de psychologie.
Ken je dat? Dat je diep in een boek verzonken bent en niet hoort dat iemand je roept? Of dat je aan een fijn moment terugdenkt en al die positieve gevoelens weer voelt? Dat komt omdat je op dat moment erg gefocust bent. Je bent dan in staat je emoties en gevoelens te veranderen of je juist van de omgevingsprikkels te ontdoen. Die focus kunnen we ook wel trance noemen. De hele dag gaan we dus in en uit trance. Hypnose is niets anders dan het bewust oproepen van die trance.
Door die trance zijn we in staat om fijne gevoelens in ons naar boven te halen, stress te verminderen en nieuwe vaardigheden aan te leren. Het helpt ons met anderen te verbinden en makkelijker met elkaar te communiceren. Precies wat we juist in het onderwijs terug willen zien.
Geen geheim recept
In de jaren 70 waren er twee jonge wetenschappers dr. Richard Bandler en dr. John Grinder. Ze waren zo gefascineerd door het feit dat sommige mensen wel en anderen juist niet succesvol waren, dat ze besloten onderzoek te doen naar de mensen die zij als succesvol beschouwden. Ze observeerden de succesvolle mensen en vertaalden hun bevindingen in modellen en technieken. Met behulp van deze technieken zouden andere (minder succesvolle) mensen ook succesvol kunnen worden. Dat klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar wat bleek: de modellen bleken erg effectief en werden al snel opgepakt door verschillende mensen en organisaties. Deze verzameling van technieken noemden ze NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren).
Door deze technieken onder hypnose toe te passen zijn andere mensen in staat om hun zelfvertrouwen te vergroten, stress te verminderen en zelfs van hun angsten af te komen. Maar ook zorgt het ervoor dat je makkelijker informatie tot je kan nemen, nieuwe vaardigheden kan leren en je doelen kan halen.
Er is geen geheim recept en deze technieken zijn door iedereen te leren. Je kan ze zelfs op jezelf toepassen zonder dat je daarbij hulp van iemand anders nodig hebt.
Mogelijkheden binnen het onderwijs
Zoals je je wel kan voorstellen kunnen hypnose en NLP een enorme bijdrage leveren binnen het onderwijs. Docenten zouden hetzelfde werk kunnen verrichten met minder inspanning. Ondertussen kunnen ze aansluiten op de verschillende leersystemen van de leerlingen zodat iedereen hun uitleg kan volgen. Ook kunnen docenten ervoor zorgen dat angst voor een toets en spanning rondom hun vak verminderd en dat het zelfvertrouwen van de leerlingen groeit.
Leerlingen leren hoe ze trance op kunnen wekken waardoor ze makkelijker voor hun toetsen kunnen leren, minder afgeleid worden door hun omgeving en groeien in hun zelfstandigheid. Samen zullen de docenten en leerlingen een veilige omgeving creëren waarin fouten maken de basis is om te groeien in plaats van dat het vermeden dient te worden.
Nu is de juiste tijd
Laten we actie ondernemen en scholen aanmoedigen om NLP-cursussen aan te bieden. Maak bespreekbaar dat leerlingen de dupe zijn van het huidige prestatiegerichte schoolsysteem en laten we met elkaar kijken hoe we stapje voor stapje een beter systeem kunnen bereiken. Te beginnen met anderen bewust maken van de vele mogelijkheden van hypnose en NLP.
En hoe het nu met mijn leerling gaat? Die is met behulp van hypnose in staat om voor haar toets in de juiste focus te komen en heeft het vertrouwen in zichzelf teruggevonden. Zij laat zien wat we met elkaar kunnen bereiken. Zij heeft mij het vertrouwen teruggegeven in het onderwijs. Want alleen samen zorgen we voor goed onderwijs.